Esplà

Fotos:
Manel Gimeno

Fets històrics ocorreguts a l’espai

A finals del mes de juliol l'exèrcit republicà llençà un atac sobre les posicions franquistes d'Esplà, però no aconseguiren ocupar-les. L'atac tingué un final especialment tràgic. Les tropes franquistes, per tal de repel·lir-lo, es defensaren amb bombes incendiàries que calaren foc al bosc. L'incendi causà la mort de molts dels soldats que hi havia a l'indret. Es diu que eren més de tres-cents.

Altres informacions

Comentaris

Afegir comentari

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.

Info

No No
4x4

Com arribar-hi

A Esplà s'hi pot arribar per la pista forestal que surt just després del trencall de la carretera que va a Baén. La pista puja primer pel bosc de Pentina i s'enlaira fins arribar a la cresta de la serra i a l'ermita d'Esplà on trobareu un monument que recorda els enfrontaments que hi tingueren lloc.
També podeu optar per fer una caminada a peu, i anar-hi des del poble de Solduga. Per anar-hi a peu, heu d'agafar la mateixa pista, i deixar el cotxe en un revolt tancat on hi ha una capelleta amb una verge. Pocs metres més amunt hi ha un indicador que marca l'inici del camí. Segui-lo i arribareu a Solduga (2-3 hores). Esplà es situa sobre Solduga. Hi arribareu seguint la pista que surt del poble i agafant un corriol que surt a mà dreta.
Aquesta ruta es pot consultar a la guia de Joan Ramon Segura, "25 excursions pel front del Pallars", editada per Cossetània Edicions. 2006, Valls.

Destaquem del itinerari

Vistes panoràmiques
Vistes sobre el front del Pallars